Puutarhaa ja pihaa, Tuunaamista ja laittelua

Vanhat maitokärryt kuntoon

Maitokärryt ovat pitäneet pintansa ja vankkumattoman sijansa mökkiläisten puutarhavälineiden kärkijoukossa.

Maitokärryt ovat haluttua tavaraa, siksi niitä löytyy lähes jokaisen puutarhamyymälän ja rautakaupan valikoimista. Uudet tehdasvalmisteiset maitokärryt eivät kuitenkaan vedä vertoja aidoille vanhanajan maitokärryille.

Mainoksista otettuja kuvia rautakauppojen ja puutarhamyymälöiden maitokärrytarjonnasta. Uudet nykyajan maitokärryt ovat väriltään varsin synkkiä.

Mistä voi hankkia vanhat kaksipyöräiset maitokärryt?

Vanhat kaksipyöräiset maitokärryt ovat tämän päivän kuuminta hottia. Niiden olemuksesta huokuu luonnetta ja asennetta. Maitokärryt viestivät eletystä elämästä, ylä- ja alamäkineen.

Selaillessani osto-ja myynti-ilmoituksia olen huomannut (itseni lisäksi) myös monien muiden haikailevan vanhojen maitokärryjen perään. Valitettavasti tarjonta ei vastaa kysyntää, sillä harva haluaa luopua omista kärryistään.

Kuinkahan monet tarpeettomaksi jääneet maitokärryt ovat varastoituina näihin vanhoihin piharakennuksiin…

Varsinkin maatiloilla, joissa tilan puute on tuntematon käsite, lykätään käytöstä poistetut tai tarpeettomiksi tulleet tavarat luhteihin, liitereihin tai ”navetan parville”. Sinne ovat monet maitokärrytkin viety talteen eli “korjuun”. Vaikka tavaroilla ei ole enää omistajilleen käyttöä, niin niistä ei ole tapana luopua.

Vanhoista maitokärryistä ollaan valmiita maksamaan lähes uusien kärryjen hinta. Tuskin niin vanhoja tai huonokuntoisia maitokärryjä onkaan, ettei niistä kunnostamalla saisi lähes uuden veroisia.

Mutta miksi hankkia maitokärryt?

Yllättävää kyllä, maitokärryjä on kevyempi ja näppärämpi käyttää kuin kottikärryjä.

Maitokärryillä on helppo kuljettaa tavaroita, koska kärryt pysyvät paremmin tasapainossa ison lavansa ja kahden pyöränsä ansiosta. Tasaisella lavapohjalla on mahdollista kuljettaa isompiakin tavaroita.

Tavaroiden kyydissä pysymistä helpottavat kärryjen pienet laidat tai kehykset. Matalien laitojen yli on helppo nostaa painavia tavaroita.

Vanhojen maitokärryjen kunnostus on helppoa

Vanhojen maitokärryjen metallirungon saa helposti siistiksi maalaamalla. Pohjalevy tai -laudat on myös helppo uusia. Vanhat renkaat voi korjata tai vaihtaa uusiin. Monessa kaupassa on myynnissä parilla kympillä maitokärryihin tarkoitettuja pyöriä ja renkaita.

Vanhojen maitokärryjen persoonallisuus ja kirkas väri korostuvat

Maitokärryjen “juttu” lieneekin juuri niiden iloinen väri.  Maitokärryt ovat kuin luotuja tuunattaviksi. Värikkäät maitokärryt nähdessään katsojan suupielet kääntyvät väkisinkin hymyyn. Kunnostetut maitokärryt eivät yksinkertaisesti jätä ketään kylmäksi!

Meilläkin tarvittiin maitokärryjä!

Kahden mökin omistajina olemme pyrkineet pärjäämään mahdollisimman vähillä laitteilla ja puutarhavälineillä. Koska mökkimme sijaitsevat kylätien molemmin puolin, niin tavaroita juoksutetaan päivittäin mökiltä toiselle. Vie mennessäsi ja tuo tullessasi periaatteella. Vaikka matka ei olekaan pitkä, niin usein tavaroiden kuljettamisen helpottamiseksi olisi kaivattu maitokärryjä. Kottikärryt ovat palvelleet monessa siirtohommassa, mutta kuperan pohjan vuoksi tasapohjaiset rattaat olisivat monesti olleet paremmat.

Olimme ilmoittaneet kyläseuramme uudella ilmoitustaululle ja paikkakunnan fb-kierrätyssivuilla halukkuutemme ostaa vanhat maitokärryt. Kunnostettavat maitokärryt olivat siis haussa. Runsaan vuoden mittainen etsintä ei kuitenkaan tuottanut tulosta.

Otimme ”vanhat keinot” käyttöön maitokärryjen saalistuksessa

Vanhanaikainen puskaradio laitettiin viemään ”maitokärryviestiä” eteenpäin. Kun viidakkorummut olivat kumisseet tovin, saimme paluupostina tiedon ”luovutusikäisistä” maitorattaista. Lähestulkoon sukulainen ja melkeinpä vielä naapurikylästä oli kuullut viestimme ja ilmoitti suostuvansa luopumaan toisista vanhoista maitokärryistään!

Vuoden etsinnän jälkeen löysimme vanhat maitokärryt.

Myyjä pyyteli meitä katsomaan tarjolla olevia maitokärryjään, ennen ostopäätöksen tekoa. Maitokärryt olivat vanhat ja elämää nähneet. Metalliosat olivat hilseilevän maalin peitossa. Vanha pehmennyt vanerinen pohjalevy peitti enää osan pohjaa. Mutta molemmat kumit olivat ehjät ja kovat. Lieneekö myyjä pumpannut ne täyteen juuri ennen myyntiesittelyä…

Maitokärryjen maalipinta hilseili. Vanha vanerinen pohjalevy oli muuttunut sammalen kasvualustaksi.

Maitorattaat olivat rumat ja samalla aivan ihanat! Niiden näkeminen oli rakkautta ensi silmäyksellä. Vihdoinkin olimme löytäneet etsimämme.

Onneksi olimme lähteneet kärrykaupoille serkkupojan pakettiautolla. Rahan vaihdettua omistajaa, nostimme maitokärryt kyytiin. Kaasuttelimme nopeasti pois, ennen kuin myyjä ehtisi katua kauppoja.

Isojen maitokärryjen kuljettamiseen tarvitaan pakettiauto

Maitokärryjen kunnostus

Pehmennyt ja sammaloitunut vanerilevy lähti helposti irti maitokärryjen metallikehikosta. Suuremman ongelman aiheuttivat kiinni ruostuneet ruuvit ja mutterit. Koska niiden avaaminen osoittautui mahdottomaksi, jouduttiin ne leikkaamaan irti rälläkällä.

Vanhat kiinni ruostuneet ruuvit jouduttiin leikkaamaan rälläkällä irti.
Maitokärryn metallirungosta irti leikatut ruuvit olivat nähneet elämää.

Maitorattaiden alkuperäinen väri jäi meille arvoitukseksi. Vihreät maaliroiskeet vanhoissa renkaissa paljastivat, että maitokärryt olivat ainakin kertaalleen uudelleen maalattu. Nyt vihreä maali hilseili metallirungosta.

Vanha vihreä maali sai vaihtua toiseen

Ennen kärryjen rungon maalausta, piti irtonainen maalipinta poistaa.

Teräsharjat ovat aina olleet pettämätön apuväline vanhojen maalipintojen puhdistamisessa. Tällä kertaa teräsharjat olivat kohdanneet vastustajansa. Osa vanhasta vihreästä maalista piti itsepintaisesti kiinni alustassaan. Koska emme saaneet harjattua vanhaa maalikerrosta pois teräsharjoilla, jouduimme raaputtamaan maalit metallirungosta teräslastalla.

Useimmiten maalatut metallipinnat saadaan harjattua puhtaaksi irtoavasta maalista teräsharjalla.
Maitokärryn metalliosia ei saatu riittävän puhtaaksi teräsharjalla harjaamalla.
Vanhan maalipinnan poisto onnistui teräslastalla raaputtamalla. Tässä työvaiheessa on ehdottomasti käytettävä suojalaseja.
Teräslastalla vanha maalipinta saatiin raaputettua pois.
Maitokärryn rungosta on saatu poistettua kaikki vanha maali.

Lopultakin päästiin maalaamaan

Vanhasta maalista puhtaaksi raaputetut metallipinnat pyyhittiin kertaalleen mineraalitärpätillä ennen maalausta. Maitokärryjen maalaukseen valittiin metallipinnoille tarkoitettu ulkomaali, joka muodosti tasoittuessaan kauniin täyskiiltävän pinnan. Maitokärryjen metallirunko maalattiin kirkkaanpunaiseksi.

Maitokärryjen uudeksi väriksi valittiin kirkkaanpunainen. Punainen väri oli hankkeen työmyyrän ”Fiksaajan” toive. Meillä se päättää, joka tekee – eli punaiset maitokärryt – tervetuloa!

Seuraavana aamuna totesimme renkaiden olevan ehjät ja edelleen kovat. Renkaat eivät olleet tyhjentyneet yön aikana, joten niitä ei tarvinnut vaihtaa. Lähempi tarkastelu varmisti, ettei ilma karkaisi renkaista tulevinakaan öinä, sillä renkaat eivät olleetkaan ilmatäytteiset vaan umpikumirenkaat!

Maitokärryjen runko on maalattu kirkkaanpunaiseksi. Kaikki metallipinnat maalattiin kahteen kertaan. Kuvasta huomaa, että maitokärryt ovat varsin pitkät.

Umpirenkaat ja niiden metalliosat

Umpikumirenkaiden vanhat vihreät metalliosat maalattiin mustiksi.

Maitokärryt saavat uuden vankan pohjalevyn

Vanha vanerinen pohjalevy, joka oli peittänyt vain puolet maitokärryjen pohjan alasta, oli pitänyt poistaa. Vanerin sijaan maitokärryn pohjalava päätettiin tehdä laudoista. Avulias serkkupoikamme lupasi lautavarastostaan laudat kunnostettavaan maitokärryymme.

Laudat sahattiin määrämittaan ja käsiteltiin ruskeaksi sävytetyllä venelakalla. Lakkaa oli jäänyt viime kesäisestä soutuveneen kunnostuksesta (blogissa: http://xn--kyltienmolemminpuolin-71b.fi/veneen-kunnostus/) sen verran, että laudat saatiin lakattua kahteen kertaan.

Ruskealla venelakalla maalatut maitokärryn pohjalaudat odottavat kuivumistaan.

Lakan kuivuttua laudat kiinnitettiin ruostumattomin ruuvein maitokärryn runkoon. Kiinnitys tehtiin maitokärryn nurjalta puolelta. Kiinnityksessä hyödynnettiin vanhoja kiinnitysreikiä. Mittaa avuksi käyttäen saatiin lautojen raot saman levyisiksi.

Lakatut laudat ovat valmiit kiinnitettäviksi. Vasta maalatut maitokärryt odottavat uutta pohjaa.
Lakatut laudat kiinnitettiin ruostumattomin ruuvein maitokärryyn alapuolelta.
Mitan avulla lautojen raot saatiin tasalevyisiksi. Lautojen kiinnityksessä käytettiin ruostumattomia ruuveja. Ruuvit ruuvattiin vanhojen ruuvinreikien läpi.
Kunnostettuna maitokärryt nostattavat hymyn huulille!

Viimein meilläkin on vanhat kunnostetut maitokärryt. Niitä on ilo katsella ja käyttää.

Kun maitokärryt aikanaan tulevat meille tarpeettomiksi, työnnämme ne vuorostamme vajan perukoille. Sillä maitokärryistämme emme luovu.

Tapelkoon perikunta niistä aikanaan!

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.